مقایسه استحکام و جنس دستگیره درب

فهرست مطالب
جنس دستگیره درب چیست
جنس دستگیره درب چیست

یراق آلات به محصولاتی گفته می‌شود که به منظور ایجاد و افزایش ایمنی بر روی وسایل قرار می‌گیرند. دستگیره در یکی از انواع یراق آلات و پر کاربردترین آن‌ها محسوب می‌شود. دستگیره‌ها در انواع مدل‌ها، سبک‌ها، اجناس و رنگ‌بندی‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از دستگیره‌های موجود در بازار نیز کاربری خاص خود را دارند. اما جنس دستگیره در چیست و چگونه می‌توان بهترین و با کیفیت‌ترین جنس را انتخاب کرد؟ ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که جنس دستگیره چیست و انواع آن‌ها را از نظر استحکام و دوام با هم مقایسه می‌کنیم. شما بعد از خواندن این متن می‌توانید یک انتخاب عالی داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

 

 

اجزای دستگیره درب اتاق

دستگیره ها هر کدام از اجزای مختلفی مانند: اهرم، قفلی، پلاک، کلید، فنر، واشر، نگه‌دارنده فنر، خار، میله انتقال نیرو و … ساخته می‌شوند. البته نوع کاربری دستگیره تأثیر زیادی در اجزای تشکیل دهنده دستگیره دارد. اما اجزای کلی دستگیره درب شامل مواردی است که ذکر شد. این اجزا هر کدام از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت دستگیره دارند. در ادامه به شرح جنس دستگیره‌ها می‌پردازیم.

جنس دستگیره در چیست؟

جنس دستگیره همان متریالی است که در ساخت دستگیره مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته دستگیره ها تنها از متریال زاماک تولید می‌شدند. اما امروزه متریال مختلفی برای ساخت دستگیره مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام خصوصیت‌های خاص خود را دارند. البته میزان متریال به کار رفته در ساخت دستگیره توسط سازندگان نیز بر کیفیت محصول نهایی تدثیر بسیار زیادی می‌گذارد. به همین دلیل شما عزیزان باید هنگام خرید علاوه بر جنس دستگیره به موارد دیگری مانند ضخامت متریال به کار رفته، نوع آبکاری و … نیز توجه کنید.

خارج از این قبیل مباحث تیم آتی یراق در تلاش است تا برای خریدی بهتر مطالبی درباره انواع مختلف دستگیره بر اساس جنس آن‌ها در اختیارتان بگذارد تا بتوانید بهترین متریال و با کیفیت‌ترین را انتخاب کنید. ما در این بخش از مقاله قصد داریم انواع متریال دستگیره را مورد مقایسه قرار دهیم تا ببینیم کدام متریال استحکام و کیفیت بهتری دارند. در ادامه توضیحاتی درباره انواع متریال و خصوصیات آن‌ها به صورت جداگانه ارائه می‌دهیم و سپس در جدولی تمامی آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

 

آتی یراق عرضه کننده برندهای برتر تولیدکننده دستگیره و یراق آلات
بیشتر بخوانید

 

انواع جنس دستگیره

دستگیره‌ها از انواع متریال مختلف مانند: زاماک، برنج، برنز، آهن، آلومینیوم، استیل، شیشه، چوب، سرامیک و … ساخته می‌شوند که هر کدام استحکام و دوام متفاوتی دارند. بسیاری از متریال به کار برده شده در ساخت دستگیره تنها جنبه تزئینی داشته و برای زیبایی بیشتر دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل افراد علاقه‌مند به این طرح‌ها کیفیت محصول برای‌شان اهمیتی ندارد. متریالی مانند شیشه، سرامیک، چوب و … بیشتر جنبه تزئینی دارند. در ادامه بیشتر با جنس دستگیره آشنا می‌شوید.

دستگیره زاماک

 

دستگیره زاماک

دستگیره زاماک

 

زاماک در حقیقت آلیاژی ترکیبی از چندین عنصر مانند: روی، سرب، آلومینیوم، قلع، آهن و … است که هر کدام از این عناصر میزان استحکام و مقاومت این متریال را نسبت به خوردگی و … افزایش می‌دهند. البته عنصر غالب در زاماک روی است و بیشتر خصوصیات این آلیاژ به روی موجود در آن بستگی دارد. وجود درصد بالای روی در زاماک باعث شده تا این متریال استحکام بسیار بالایی داشته و در برابر خوردگی نیز بسیار مقاوم باشد. دیگر عناصر موجود در این آلیاژ استحکام کششی، مقاومت به خزش، استحکام نسبت به ضربه و سختی روی را افزایش می‌دهند. از این رو دستگیره‌هایی که از جنس زاماک تولید می‌شوند علاوه بر استحکام و دوام بسیار بالا، دارای طول عمر بسیار طولانی‌تری نیز هستند.

دستگیره‌های زاماک به دستگیره‌های سربی نیز معروف هستند. این نوع دستگیره‌ها درخشندگی بسیار خوبی دارند و از مقاوم‌ترین دستگیره‌ها بعد از برنج محسوب می‌شود.

دستگیره آلومینیومی

 

دستگیره آلومینیومی

دستگیره آلومینیومی

 

آلومینیوم به لحاظ مقاومت و استحکام بعد از زاماک است. این عنصر نسبت به زاماک از مقاومت و درخشندگی کمتری برخوردار است. دلیل درخشندگی کمتر این نوع دستگیره آن است که هیچ گونه آبکاری بر روی آن انجام نمی‌گیرد. به همین دلیل خاصیت رنگ‌پذیری بسیار بالایی دارد و شما می‌توانید مطابق با سلیقه و دکوراسیون داخلی منزلتان آن را رنگ‌آمیزی کنید. این جنس دستگیره میزان خوردگی نسبتاً پایینی دارد و به مرور زمان در اثر بالا و پایین کشیدن اهرم دستگیره دچار خوردگی می‌شود. در حالی که دستگیره‌های زاماک این گونه نیستند.

دستگیره آهنی

 

دستگیره آهنی

دستگیره آهنی

 

دستگیره‌های آهنی در برابر ضربه مقاومت نسبتاً خوبی دارند اما هرگز نباید آن‌ها را در محیط‌های مرطوب مانند: سرویس بهداشتی، حمام و … استفاده کرد. زیرا مقاومت بسیار کمی در برابر زنگ‌زدگی دارند و طول عمرشان کمتر می‌شود. معمولاً این دستگیره‌ها را برای به صرفه‌تر شدن هزینه به صورت ترکیبی از آهن و آلومینیوم تولید می‌کنند. به این صورت که پلاک را از جنس آهن و اهرم آن را از آلومینیوم می‌سازند.

دستگیره برنجی

برنج یک عنصر بسیار زیبا، مقاوم و با استحکام بالا است که قیمت بسیار بالایی نیز دارد. این عنصر مقاومت و استحکام بسیار بیشتری نسبت به زاماک دارد. اما به دلیل گران بودن تنها در دستگیره‌های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین این جنس دستگیره را می‌توانید از بین برندهای لوکس و گران قیمت پیدا کنید. دستگیره برنجی همچنین زیبایی فوق‌العاده‌ای به فضای داخلی و نمای بیرونی منزلتان می‌دهد. همچنین در بازه رنگی زرد تا مسی و متمایل به قرمز ساخته می‌شوند که کاملاً به فلز مورد استفاده در آن بستگی دارد. دستگیره‌های برنجی در حقیق ترکیبی از فلز مس و برنج است که میزان ترکیب این دو بر رنگ‌بندی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این مدل دستگیره‌ها برای سبک‌های مدرن و کلاسیک مناسب و بر روی درب‌های چوبی بسیار شیک و جذاب هستند.

 

ارتفاع مناسب برای نصب دستگیره درب چقدر است؟
بیشتر بخوانید

 

دستگیره استیل

دستگیره‌های استیل نیز مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ‌زدگی دارند. استیل در تماس با دست مرطوب و آب آسیب نمی‌بیند و زنگ نمی‌زند.  به همین دلیل برای محیط‌های مرطوب کارایی بسیار زیادی دارند و می‌توان با خیالی آسوده از این متریال برای مناطق مرطوب استفاده کرد. این متریال در حقیقت ترکیبی از دو فلز کروم و آهن است که منجر به تولید فلزی ضد زنگ به نام استیل می‌شود. همچنین برای سبک‌های مدرن بسیار شیک و جذاب هستند.

دستگیره برنزی

برنز فلزی است که برای محصولات تزئینی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عنصر به مرور زمان درخشان‌تر و زیباتر می‌شود و همین موضوع باعث شده طرفداران بسیار زیادی داشته باشد. این دستگیره‌ها استحکام بسیار بالایی دارند و در برابر زنگ زدگی مقاوم‌اند. یکی از خصوصیت‌های بسیار مهم این متریال آن است که ضد باکتری است. طبق تحقیقاتی که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند برنز می‌تواند 99  درصد باکتری‌های موجود بر روی سطح خود را از بین ببرد.

دستگیره چوبی

دستگیره های چوبی که جدیداً وارد بازار شده‌اند استحکام و مقاومت بسیار پایینی دارند. این متریال را نمی‌توان برای هر نوع کاربری مورد استفاده قرار داد. همچنین به شدت شکننده است.

دستگیره سرامیکی

سرامیک نوعی متریال سنگی است که طی مراحلی صیقلی شده و می‌توان آن را در طرح‌ها و مدل‌های بسیاری تولید کرد. این متریال همانند چوب در برابر ضربات بسیار شکننده است. اما در برابر مواد شوینده و رطوبت مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل از این مدل دستگیره‌ها بیشتر برای کابینت استفاده می‌شود. اصولاً دستگیره‌های سرامیکی ترکیبی از سرامیک‌های یکدست سفید یا کرم رنگ هستند. در این مدل دستگیره‌های متریال دیگری مانند برنز، مس و … استفاده می‌شود که زیبایی و جلوه کلاسیک فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشند. پوشش سرامیکی دستگیره‌ها مقاومت بالایی در برابر اکسید شدن رنگ بدنه ایجاد می‌کند که منجر به افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.

مقایسه دوام و استحکام جنس دستگیره درب

 

جنس دستگیره رزت چیست

جنس دستگیره رزت چیست

 

تا اینجا درباره انواع جنس دستگیره و خصوصیات هر کدام صحبت کردیم. برای آن که بتوانید انواع متریال دستگیره را راحت‌تر با هم مقایسه کنید، جدولی به منظور مقایسه دوام و استحکام دستگیره برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم. با نگاهی به این جدول به راحتی می‌توانید متریال مورد نظر خود را برای انتخاب دستگیره انتخاب کنید. در این جدول به ترتیب استحکام از مقاومت بالا تا پایین متریال را دسته بندی کرده‌ایم.

 

چگونه مناسب ترین انتخاب دستگیره درب برای ساختمان را داشته باشیم!؟
بیشتر بخوانید

 

 

جدول مقایسه دوام و استحکام انواع متریال مورد استفاده در دستگیره

 

نام متریال خصوصیات متریال نوع کاربری
برنج مزایا

استحکام بسیار بالا

آبکاری با کیفیت

مقاوم در برابر خوردگی

ضد زنگ

درخشندگی بالا

معایب

وزن سنگین

قیمت بسیار بالا

مناسب برای انواع دستگیره‌ها و کاربری‌ها
زاماک مزایا

استحکام بسیار بالا

مقاوم در برابر ضربه

استحکام کششی بالا

مقاوم نسبت به خزش

ضد زنگ زدگی

قابلیت چکش خوری و فرم‌پذیری بالا

آبکاری با کیفیت

قیمت مناسب

درخشندگی بالا

معایب

در صورتی که متریال اولیه زاماک دارای ناخالصی باشد، شکننده خواهد شد

مناسب برای انواع دستگیره‌های ساختمان
برنز مزایا

مقاوم در برابر خوردگی

ضد زنگ زدگی

استحکام بالا

ضد باکتری

درخشندگی بالا

معایب

قیمت بالا

برای انواع دستگیره‌های ساختمان قابل استفاده است
آلومینیوم مزایا

مقاومت کمتری نسبت به زاماک دارد، با این حال مقاومت بالایی دارد.

قابلیت رنگ‌پذیری بالا

درخشندگی خوب

قابل بازیافت کیفیت مناسب

وزن سبک

معایب

به مرور زمان دچار خوردگی می‌شود

آبکاری نامطلوب

 

برای انواع کاربری‌های قابل استفاده است
استیل مزایا

مقاومت بالا

مقاوم در برابر زنگ زدگی

معایب

قیمت نسبتاً بالا

مناسب برای انواع دستگیره‌های ساختمان
آهن مزایا

استحکام بالا

قیمت پایین

معایب

طول عمر کوتاه در محیط‌های مرطوب

عدم مقاومت در برابر زنگ زدگی

همه کاربری‌ها به جز مکان‌های مرطوب و درب‌هایی که در معرض رطوبت و بارندگی قرار می‌گیرند
سرامیک مزایا

مقاوم در برابر رطوبت و مواد شوینده

ایجاد مقاومت در بدنه در برابر اکسید شدن

طول عمر بالا

معایب

قیمت بالا

شکننده

مناسب برای کابینت آشپزخانه
چوب مزایا

ایجاد حس لطافت، طبیعت و آرامش ناشی از محیط طبیعی

قیمت پایین

معایب

استحکام پایین

شکنندگی بالا

 

مناسب برای درب اتاق و کابینت آشپزخانه

 

 

حال که با خصوصیات متریال مختلف آشنا شدید لازم است این نکته را نیز یادآور کنیم که میزان ضخامت متریال به کار رفته، نوع آبکاری و میزان خالص یا ناخالص بودن متریال در کیفیت دستگیره‌ها تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. برای آن که بتوانید خریدی مطمئن‌تر و به صرفه‌تر داشته باشید، بهترین کار خرید از فروشگاه‌های معتبر و برندهای متبر و با کیفیت است. آتی یراق بورس دستگیره و یراق آلات محسوب می‌شود که تمامی محصولاتش از برندهای داخلی و خارجی بسیار معتبر است. به همین دلیل تمامی کالاهای موجود در فروشگاه آتی یراق از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و شما می‌توانید هر دستگیره در هر طرح، رنگ و مدلی را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید.

LinkedIn
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید