مزایا و معایب دستگیره دو تکه

فهرست مطالب
معایب دستگیره دو تکه
معایب دستگیره دو تکه

دستگیره درب، یکی از یراق آلات مهم آن است که تأثیر بسیار زیادی در عملکرد و ظاهر آن دارد. دستگیره می‌تواند تنها به‌منظور باز و بسته کردن درب استفاده شود یا کاربرد قفل‌کردن نیز داشته باشد. ازنظر شکل ظاهری، به‌طورکلی، دستگیره درب به دو دسته پلاک یا یک¬تکه و روزتی یا دوتکه تقسیم می‌شود. دستگیره دوتکه مانند هر ابزار دیگری مزایا و معایبی دارد. معایب دستگیره دو تکه ، نسبت به مزایای آن چندان نیستند؛ بااین‌حال، پیش از نصب آن بهتر است آن‌ها را شناسایی کنیم.

 

معایب دستگیره رزت و پلاک

معایب دستگیره رزت و پلاک

 

در این مقاله، ابتدا به معرفی مختصر دستگیره روزتی یا دوتکه و مقایسه آن با دستگیره یک تکه می‌پردازیم. در ادامه بر معایب دستگیره دو تکه تمرکز کرده و درنهایت، نیز نکات مهمی که باید هنگام خرید این دستگیره به آن توجه شود را مرور می‌کنیم. درصورتی‌که قصد خرید دستگیره روزتی را دارید، این مقاله می‌تواند در تصمیم‌گیری شما مؤثر باشد.

 

جدیدترین مدل دستگیره درب چوبی اتاق
بیشتر بخوانید

 

دستگیره دوتکه چیست ؟

دستگیره دوتکه در مقابل دستگیره یک¬تکه یا پلاک قرار می‌گیرد که تمام قسمت‌های آن از دسته تا قفل، سوئیچ و پایه به‌صورت یکپارچه ساخته‌شده‌اند. در دستگیره دوتکه بخش دسته و قفل سوئیچ یا کلیدخور به‌صورت جداگانه طراحی‌شده‌اند. از مزایا دستگیره دو تکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• زیبایی ظاهری
• کاهش میزان فلز مصرفی
• مقاومت بالا در برابر رطوبت، ضربه و فشار با توجه به کاهش سطح دستگیره

درواقع، یکی از معایب دستگیره پلاک این بود که با زنگ زدن بدنه آن که لزوما نقشی هم در باز و بسته کردن درب نداشت، ظاهرش کاملا ناخوشایند به نظر می‌رسید. اتفاقی که درنهایت، باعث کاهش طول عمر دستگیره می‌شد. همچنین، دستگیره پلاک ازنظر ظاهری باوجود تنوع بالا، تکراری به نظر می‌رسید و چندان برای خانه‌هایی با طراحی‌های مدرن و امروزي، مناسب نبود. همه این‌ها منجر به تولید دستگیره روزتی یا دوتکه شد.

مزایا و معایب دستگیره دو تکه

 

مزایا دستگیره دو تکه

مزایا دستگیره دو تکه

 

مسلما مزایا دستگیره دو تکه از معایب آن بیشتر است. درواقع، این دستگیره یکی از جدیدترین انواع دستگیره بوده و انتخاب اول بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی و صاحبان یا سازنده‌های خانه‌های لوکس و مدرن امروزی است. بااین‌حال، این دستگیره معایبی نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

قیمت بالا

یکی از اولین معایب دستگیره دو تکه ، قیمت بالای آن است. باوجوداینکه در ساخت این دستگیره از فلز کمتری استفاده می‌شود به دلیل طراحی خاص آن، قیمت بالاتری دارد. جدید بودن این دستگیره خود یکی از دلایل گران‌تر بودن آن نسبت به دستگیره‌های پلاک است. این موضوع که مقصد این دستگیره بیشتر خانه‌های لوکس و مدرن است نیز بر این مسئله تأثیرگذار است.
البته، نباید از مکانیسم خاص این دستگیره و لزوم دقت بیشتر در ساخت آن و تناسب طراحی قسمت‌های قفل و سوئیچ با دسته نیز غافل شد. نکته بعدی نیز این است که این دستگیره به دلیل ماهیت لوکسی که دارد عمدتا با فلزاتی نظیر کروم و نیکل یا حتی فلزات گران‌قیمت، آبکاری می‌شود عاملی که در کنار مزیت زیبایی‌شناختی¬اش، می‌تواند سبب افزایش قیمت شود.

کمیاب بودن

یکی از مزایا دستگیره پلاک ، فراوانی آن در بازار است. به همین دلیل هم در صورت خراب شدن، قطعات آن راحت‌تر پیدا می‌شوند. این قطعات، همچنین، قیمت نسبتا مناسب‌تری نسبت به قطعات دستگیره روزتی دارند. ازآنجاکه دستگیره‌های یک خانه عمدتا مشابه هستند در صورت نیاز به تعویض یکی از آن‌ها، احتمال پیدا شدن عین آن دستگیره در بازار برای دستگیره‌های پلاک، بسیار بیشتر است. به¬طورخلاصه، کمیابی، یکی از معایب دستگیره دو تکه محسوب می‌شود.

دشواری در نصب

دستگیره‌های روزتی، دوتکه هستند و هماهنگ کردن آن‌ها با قفل و مغزی درب، دشوارتر از دستگیره‌های پلاک است. به همین دلیل هم نصب آن‌ها نسبت به دستگیره‌های پلاک به تخصص بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این در هنگام نصب آن‌ها امکان تراز نبودن قسمت قفل یا سوئیچ با دسته، بسیار بالاست که یکی از اصلی‌ترین معایب دستگیره دو تکه محسوب می‌شود.
مسئله دشواری در نصب خود را تعمیر نیز مجددا نشان می‌دهد. در صورت خرابی دستگیره و نیاز آن به تعمیر، نصب مجدد آن همان دشواری‌های نصب اولیه را خواهد داشت که درنهایت، سبب افزایش هزینه تعمیرات خواهد شد.

 

آتی یراق مرکز فروش دستگیره درب در تهران
بیشتر بخوانید

تنوع پایین در طراحی

از دیگر معایب دستگیره دو تکه می‌توان به تنوع پایین طرح و شکل‌های آن در بازار اشاره کرد. درواقع، علی‌رغم ظاهر کلی این دستگیره که جدید محسوب می‌شود؛ طرح‌های آن در بیشتر موارد از دایره و مربع، به خصوص در بازار کشور ما، تجاوز نمی‌کنند. این در حالی است که یکی از مزایا دستگیره پلاک ، تنوع بالای آن در طراحی و شکل است. به همین دلیل، می‌توان گفت که دستگیره‌های روزتی تنها برای خانه‌های مدرن و امروزی که داخل آن‌ها با سبک‌های مینیمال و ساده طراحی‌شده¬اند، مناسب هستند. این در حالی است که در میان دستگیره‌های پلاک می‌توان برای هر سبکی از طراحی دکوراسیون داخلی، طرحی مناسب یافت.

نکات مهم در خرید دستگیره درب دوتکه

 

مزایا دستگیره پلاک و دو تکه

مزایا دستگیره پلاک و دو تکه

 

با توجه به مزایا و معایب دستگیره دو تکه که در قسمت‌های پیشین برشمردیم؛ لازم است که در خرید خود به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:
• انتخاب دستگیره از جنس استیل ضدزنگ به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، فشار و رطوبت. به‌این‌ترتیب، احتمال خرابی دستگیره کاهش می‌یابد.
• نصب دستگیره به‌صورت اصولی توسط افراد ماهر در این زمینه
• انتخاب دستگیره با توجه به اصول زیبایی‌شناسی طراحی دکوراسیون داخلی و حتی‌الامکان مشورت با افراد آگاه در این زمینه
• توجه به وزن و ابعاد درب و انتخاب دستگیره متناسبی که با کمترین فشار بتواند درب را حرکت دهد.
• خرید دستگیره از فروشگاه‌های معتبر با گارانتی تا در صورت خرابی این نوع دستگیره و با توجه به کمبود آن در بازار، بتوانید به‌راحتی آن را تعمیر یا تعویض کنید.

سخن آخر

دستگیره دوتکه درب یکی از انواع جدید دستگیره است که در مقابل دستگیره یک تکه یا پلاک قرار می‌گیرد. این دستگیره، علی‌رغم مزایای متعددی که دارد، دارای معایبی نیز هست. ازجمله مهم‌ترین معایب دستگیره دو تکه می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. به همین دلیل نیز این دستگیره بیشتر در خانه‌ها و مکان‌های لوکس به کار می‌رود. کمیابی در بازار، دشواری در نصب و تعمیر و تنوع ظاهری پایین نیز از دیگر معایب دستگیره دو تکه هستند. در هنگام خرید این دستگیره، مهم‌ترین نکات توجه به ضدزنگ بودن و تناسب وزن و ظاهر آن با درب هستند.

LinkedIn
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید