آموزش و نحوه تنظیم آرام بند سه سرعته و دو سرعته

فهرست مطالب
تنظیم آرام بند درب
تنظیم آرام بند درب

آموزش تنظیم آرام بند دو سرعته و سه سرعته

اکثر شما آرام بند را در منازل و دیگر محیط‌ها دیده‌اید و به طور نسبی با آن آشنایی دارید. آرام بندها در منازل برای درب حیاط (پارکینگ)، درب اتاق‌ها و کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این در اداره‌ها، کارخانه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و … نیز از این وسیله کاربردی استفاده می‌شود. با توجه به استفاده گسترده از درب‌های ساختمان، این وسیله به شدت نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. تنظیم آرام بند درب در افزایش بهره وری و کارایی آن نقش اساسی دارد.

به طور کلی در دو حالت می‌بایست درب آرام بند را تنظیم کرد؛ ابتدا در هنگام نصب و پس از آن به منظور تعمیر یا تعویض می‌بایست با پیچ تنظیم سرعت آرام بند، زمان بسته شدن درب را کم و زیاد کرد. البته برای این کار باید با نحوه تنظیم سرعت آرام بند درب آشنایی داشته باشید. به طوری که اگر میزان سرعت کم یا زیاد باشید موجب خرابی آرام بند یا هدر رفتن انرژی می‌شود. در ادامه طریقه تنظیم آرام بند درب را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

نحوه تنظیم سرعت آرام بند درب

نحوه تنظیم سرعت آرام بند درب

آموزش طریقه نصب جک آرام بند درب
بیشتر بخوانید

چرا باید آرام بندها را تنظیم کرد؟

به طور کلی هر درب در ابعاد و اندازه مشخصی طراحی و ساخته شده است. علاوه بر این محل و نحوه قرار گیری (شیب محیط) در سرعت باز و بسته شدن درب تأثیر بسزایی دارد. به همین دلیل در هنگام نصب یا تعویض آن می‌توانید با تنظیم آرام بند درب ، سبب افزایش طول عمر آرام بند و بهبود عملکرد آن شوید.

زمانی که درب پارکینگ وزن زیادی دارد و از سمت داخل باز می‌شود؛ از آنجایی که جلوی درب یک مقدار شیب وجود دارد، در زمان بسته شدن با افزایش سرعت درب مواجه خواهیم شد. در این گونه موارد ممکن است اشیاء، خودروها، افراد و … در بین درب قرار گرفته و دچار آسیب شوند. به همین دلیل با تنظیم سرعت آرام بند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل می‌آید و آرامش و اطمینان خاطر برای ساکنین فراهم می‌گردد.

بالعکس برای حالتی که درب‌ها به سمت بیرون باز می‌شوند یا درب‌های کشویی، نیز باید با توجه به ابعاد و وزن درب سرعت آن را تنظیم کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت نحوه تنظیم آرام بند درب ورودی ، نحوه تنظیم آرام بند درب حیاط و نحوه تنظیم جک آرام بند در میزان کیفیت و عملکرد آرام بند نقش اصلی و اساسی را ایفا می‌کند.

به طوری که تنظیم نامناسب آرام بند نه تنها سبب بروز مشکلاتی خواهد شد، بلکه طول عمر دستگاه را کاهش داده و سبب خرابی زود هنگام آن می‌شود. همه این تنظیمات را می توانید برای آرام بند درب سنگین هم استفاده کنید.
همواره آموزش تنظیم آرام بند درب از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از افراد با عدم اطلاع کافی از این موضوع سبب خرابی آرام بند و عملکرد نامناسب آن می‌شوند. بعضاً پیش آمده که تنظیم نادرست آرام بند سبب بروز مشکلاتی برای افراد و … شده است.

آتی یراق; مرکز فروش آرام بند
بیشتر بخوانید

روش تنظیم آرام بند درب ورودی

طریقه تنظیم آرام بند درب

طریقه تنظیم آرام بند درب

آرام بند درب های ساختمانی در بازار با نام جک هیدرولیکی نیز شناخته می‌شوند. از این آرام بندها برای انواع درب از قبیل درب‌های ورودی منازل، مجتمع‌ها، شرکت‌ها و … استفاده می‌گردد. با تنظیم آرام بند درب در هفت مرحله به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. این هفت مرحله عبارت‌اند از:

1) در مرحله اول ابتدا وضعیت درب را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهیم. این بررسی شامل وضعیت قفل و نحوه اتصال آن، ارزیابی میزان شتاب حرکتی درب از حالت سکون، روان بودن لولاهای درب و در آخر ابعاد، اندازه و وزن درب می‌شود. در این مرحله می‌بایست بیشترین دقت را به خرج دهید. یک اشتباه کوچک ممکن است موجب بروز مشکلات اساسی در طولانی مدت شود.

2) در مرحله دوم با اندازه گیری ابعاد و اندازه درب، محل نصب آرام بند را علامت گذاری می‌کنیم. علاوه بر این می‌توان بر اساس نقشه الگوی نصب آرام بند که در داخل بسته آن قرار دارد، نسبت به انتخاب محل نصب و علامت گذاری آن اقدام کرد.

3) در مرحله سوم با رعایت اصول ایمنی به وسیله مته دریل نقاط علامت گذاری شده را سوراخ می‌نماییم. البته توجه داشته باشید اگر محل اتصال آرام بند از جنس آهن باشد، باید از مته آهن استفاده کنید. در غیر این صورت و برای سطوح سنگی حتماً از مته سنگ (سیمان یا بتن) استفاده نمایید.

4) در مرحله چهارم قسمت بازوی آرام بند را از زانوی آن جدا کرده و سپس آن را در محلی که سوراخ کرده‌ایم، نصب می‌کنیم. دقت کنید تا بخش نیم بازوی آرام بند در جهت صحیح نصب شده باشد. پس از آن به وسیله پیچ، نیم بازوی اصلی را به آرام بند متصل نموده و در آخر بدنه آن را می‌بندیم.

5) در مرحله پنجم با توجه به نوع قفل، بازوهای آرام بند را به یکدیگر متصل می‌کنیم. در این قسمت حتماً قفل درب را بررسی کنید و نوع آن را مشخص نمایید. در این صورت می‌توانید بازوهای آرام بند را در بهترین شرایط ممکن قرار داده و به هم متصل کنید.

6) در مرحله ششم قدرت فنر آرام بند را تنظیم نماییم. بدین صورت که به وسیله پیچ آلن فنر آرام بند را شل یا سفت می‌کنیم. در این حالت قدرت دستگاه و فنر آن کم و زیاد شده و با توجه به اندازه و وزن درب قابلیت تنظیم دارد.

7) در مرحله هفتم سرعت آرام بند را تنظیم می‌کنیم. برای مشاهده و بررسی میزان سرعت آرام بند درب را تا انتها باز نموده و سپس رها کنید. چنانچه سرعت درب کم بود، با چرخاندن پیچ تنظیم سرعت شماره یک بر خلاف عقربه‌های ساعت آن را یک میلیمتر شل نموده و سرعت درب را زیاد کنید. به عبارت دیگر در صورتی که سرعت درب کم بود، پیچ تنظیم را شل نموده و در صورتی که سرعت درب زیاد بود، پیچ تنظیم سرعت را سفت کنید. به طور کلی می‌توان گفت آشنایی با نحوه عملکرد پیچ تنظیم سرعت آرام بند در مرحله آخر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین اگر با نحوه تنظیم سرعت آرام بند درب”adjust door closer speed آشنایی ندارید، از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

بررسی کاربردی 0 تا 100 راهنمای خرید آرام بند درب
بیشتر بخوانید

تنظیم آرام بند دو سرعته

آرام بند دو سرعته یکی از انواع پرکاربرد و متداول در اکثر منازل و شرکت‌ها است. به همین جهت افراد کم و بیش با نحوه عملکرد و تنظیم آرام بند دو سرعته آشنایی دارند. البته افراد زیادی وجود دارند که از نحوه تنظیم آرام بندها اطلاعی ندارند. به طور کلی مراحل تنظیم آرام بند دو سرعته عبارت است از:
در پشت یا کنار آرام بندهای دو سرعته دو پیچ تنظیم وجود دارد.

پیچ تنظیم شماره یک: برای تنظیم سرعت اولیه آرام بند به کار برده می‌شود. با چرخاندن این پیچ به سمت عقربه‌های ساعت به طور کلی تقریباً 80 تا 85 درصد سرعت آرام بند کاهش می‌یابد. بالعکس اگر پیچ تنظیم را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانیم، سرعت اولیه آرام بند افزایش می‌یابد.

پیچ تنظیم شماره دو: از این پیچ برای تنظیم سرعت دوم آرام بند درب استفاده می‌شود. با چرخاندن این پیچ در جهت عقربه‌های ساعت، تقریباً 15 درصد سرعت دوم آرام بند کاهش می‌یابد. همچنین با چرخاندن پیچ تنظیم در جهت مخالف عقربه‌های ساعت، سرعت دوم آرام بند افزایش می‌یابد.

 

 

تنظیم آرام بند درب

تنظیم آرام بند درب

 

در هر دو پیچ ، چرخش پیچ در جهت عقربه های ساعت ، سرعت درب را کاهش می دهد و چرخش پیچ در جهت خلاف عقربه های ساعت ، سرعت درب را  افزایش می دهد.

توجه : در بعضی از آرام بند ها ، ممکن است عملکرد پیچ شماره 1 و 2 جابجا باشد ولی به طور کلی یکی از پیچها برای تنظیم سرعت عادی درب  و پیچ دیگر برای تنظیم سرعت چفت شدن درب است.

اخطار: از چرخش بیش از حد پیچها در جهت / عکس جهت عقربه های ساعت خودداری نمایید. تنظیم سرعت معمولا با چرخش حدود یک چهارم دور انجام خواهد شد. چرخش بیش اندازه پیچها باعث آسیب دیدن به آرام بند خواهد شد.

 

روش نصب آرام بند درب

روش نصب آرام بند درب

 

 

بررسی و معرفی بهترین آرام بند درب
بیشتر بخوانید

تنظیم آرام بند سه سرعته

تنظیم آرام بند سه سرعته با توجه به اینکه قفل برقی در آنها تعبیه شده، از حساسیت بیشتری برخوردار است. به طور کلی نحوه تنظیم آرام بند سه سرعته را می‌توان این طور بیان کرد که:

پیچ تنظیم شماره یک: در این مدل نیز مانند آرام دو سرعته با چرخاندن پیچ تنظیم در جهت عقربه‌های ساعت سرعت آرام بند در حدود 85 درصد کاهش یافته و با چرخش بالعکس پیچ تنظیم (بر خلاف عقربه‌های ساعت) سرعت آرام بند افزایش می‌یابد. البته به خاطر داشته باشد که به دلایل حساسی در آرام بندهای سه سرعته می‌بایست پیچ تنظیم به صورت میلیمتری و با دقت بیشتری تنظیم شود.

پیچ تنظیم شماره دو: روش تنظیم رگلاژ آرام بند در این بخش نیز مانند پیچ تنظیم شماره یک است و در آخر 10 تا 15 درصد آرام بند کاهش می‌یابد. برای افزایش سرعت آرام بند نیز پیچ تنظیم را برعکس عقربه‌های ساعت بچرخانید.

پیچ تنظیم شماره سه: این پیچ در قسمت جلوی آرام بند سه سرعته قرار دارد و آلنی است. با چرخاندن پیچ تنظیم به سمت مثبت، قدرت تحمل آرام بند بیشتر شده یا به اصطلاح زور آن افزایش می‌یابد. البته با توجه به نوع و وزن درب باید آن را به سمت مثبت یا منفی چرخاند. اگر وزن درب کم باشد، پیچ تنظیم را به سمت منفی می چرخانیم و بالعکس اگر وزن درب زیاد باشد، با چرخش پیچ آلنی به سمت مثبت، قدرت آن را افزایش می‌دهیم.

جمع بندی

آرام بند یکی از محصولات کاربردی و مفید در اکثر منازل، مجتمع‌ها و شرکت‌ها است. نحوه عملکرد و کارایی این وسیله با میزان آشنایی از نحوه تنظیم سرعت آرام بند درب رابطه مستقیم دارد. به طوری که تنظیم نادرست و ناهماهنگ آرام بند، سبب بروز مشکلات فراوانی نظیر صدمه دیدن افراد و خودروها می‌گردد؛ بنابراین باید با تنظیم آرام بند درب در وضعیت مناسب و ایده آل کیفیت و کارایی این محصول را افزایش داده و حوادث احتمالی را به حداقل رسانید. در وب‌سایت آتی یراق برای آشنایی بیشتر مصرف کنندگان آموزش تنظیم آرام بند درب قرار داده شده است. تا بتوانند خودشان نسبت به تعمیر و تنظیم آرام بند درب اقدام کنند. با آشنایی اجمالی از روش تنظیم آرام بند درب خواهید فهمید که نه تنها کار چندان دشواری نیست، بلکه تأثیر بسزایی در نحوه عملکرد و کارایی آرام بند خواهد داشت.

LinkedIn
WhatsApp
Email

3 دیدگاه در “آموزش و نحوه تنظیم آرام بند سه سرعته و دو سرعته

  1. حمید طرزمی گفت:

    خوب وبه درد بخور بود.

  2. منصور گفت:

    سلام
    خوب بود تشکر از اموزش خوبتان

  3. نیستانک گفت:

    در ابتدا باید در هنگام خرید دقت کنیم برند کالا و تحمل وزن درب بسیار مهم هست آرام بند مناسب و با کیفیت کار را بسیار آسان تر می‌کند. در ضمن حتما قبل نصب لولاها را زنگ زدایی و روغن کاری بکنیم تا رگلاژی بهتر و عمر بهتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید