اندازه قفل درب چوبی

فهرست مطالب
چگونگی اندازه گیری قفل درب چوبی
چگونگی اندازه گیری قفل درب چوبی

آیا می دانید اندازه قفل درب چوبی چگونه است؟ یکی از امور حیاتی در انتخاب قفل مناسب برای درب چوبی، تعیین ابعاد آن است. ابعاد قفل به معنای فاصله بین دو لبه قفل، از ابتدای یک لبه تا انتهای لبه دیگر است. این ابعاد برای انواع درب‌ها متفاوت است. معمولاً از ابعاد ۵.۵ سانتی‌متر یا کمتر برای درب‌های فلزی و ابعاد ۶.۵ سانتی‌متر یا بیشتر برای درب‌های چوبی استفاده می‌شود. استفاده از ابعاد ۶.۵ سانتی‌متر به عنوان ابعاد استاندارد برای درب‌های چوبی معمولی شناخته می‎شود.

مورد دیگر در انتخاب قفل، فاصله لبه درب تا مکان نصب دستگیره است که به واحد میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. اگر قصد استفاده از دستگیره‌ای با میل چهارسو را دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که از قفل‌های با فاصله ۴۵ میلی‌متری استفاده کنید. در این حالت به دلیل اینکه دستگیره به چهارچوب درب نزدیک است، مانع از گیر افتادن دستگیره به چهارچوب می‎شود. همچنین، افزایش این فاصله باعث بهبود زیبایی ظاهری دستگیره بر روی درب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اندازه قفل چوبی و نحوه اندازه‌گیری آن، خواندن ادامه این مطلب از آتی دُر را از دست ندهید.

ابعاد قفل درب چوبی

قفل درب چوبی از جمله یراق‌آلات پرفروش درب‌های ساختمانی هستند و در تضمین امنیت فضای داخلی منازل نقش بسزایی دارند. این نوع قفل‌ها، با تمرکز بر اجزای سنتی مانند قفل و دستگیره، از جذابیت ویژه‌ای برخوردارند و از نظر قیمت نیز نسبت به سایر گزینه‌ها مقرون به صرفه‌تر هستند. ساختار اصلی قفل درب چوبی به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش بالایی که با دستگیره هماهنگ است و بخش پایینی که با زبانه قفل در تعامل قرار می‌گیرد.

در انتخاب قفل‌های درب چوبی، عمدتاً ابعاد و پهنای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. این قفل‌ها در اندازه‌های مختلفی نظیر ۵.۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سانتی‌متر در بازار عرضه می‌شوند تا مشتریان بتوانند راحت‌تر، نمونه متناسب با نیاز خود را پیدا کنند. هنگام نصب این قفل‌ها، لازم است دقت کنید که فاصله بین لبه قفل و محل میل چهارسوی دستگیره حداقل حدود ۴۰ میلی‌متر باشد. در غیر این صورت، ممکن است دستگیره به چهارچوب درب گیر کند.

آموزش باز کردن قفل درب حیاط بدون کلید
بیشتر بخوانید

راهنمای اندازه قفل درب چوبی

برای انتخاب قفل مناسب برای درب چوبی خود، باید اصول اساسی را در اندازه‌گیری رعایت کنید. این کار که بسیار مهم و حیاتی است، توسط کلیدسازان ماهر انجام می‌شود. اندازه‌گیری قفل درب دارای اصول و قواعدی است که باید رعایت شود. به عنوان مثال، اندازه‌گیری قفل درب معمولاً از لبه درب تا سوراخ وسط انجام می‌شود. باید توجه داشت که قفل‌ها دارای اندازه‌های استاندارد هستند. به عنوان مثال، قفل‌های معمولی شناخته‌شده به عنوان قفل‌های مسکونی دارای اندازه‌هایی حدود 3.42 اینچ و 3.82 اینچ هستند.

 

آشنایی با اصول اندازه‌گیری قفل درب

هنگام اندازه‌گیری قفل درب “Mortice Lock” ، لازم است سوراخ و فضای قفل را نیز در ناحیه اندازه‌گیری در نظر بگیرید. این سوراخ همان مکانی است که قفل و مهره در آن قرار می‌گیرند و به عنوان مهم‌ترین عنصر در اندازه‌گیری و محاسبه ابعاد قفل مطرح می‌شود.

 

نکته‌ای مهم در خصوص جهت بازشدن درب

جهت باز شدن درب نیز اهمیتی بالایی اشاره دارد. قبل از خرید قفل باید به دقت تعیین کنید که درب به کدام جهت باز می‌شود. این اطلاعات بر نوع قفل مورد نیاز شما تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر درب شما به چپ باز می‌شود، باید قفل سمت چپ (که معمولاً با نوشته “LH” مشخص می‌شود) را انتخاب کنید و اگر به راست باز می‌شود، باید قفل سمت راست (که با نوشته “RH” مشخص می‌شود) را برای آن تهیه کنید.

 

درجه‌بندی کیفیت قفل

قفل‌ها به درجات مختلفی از نظر کیفیت و امنیت دسته‌بندی می‌شوند. مؤسسات استاندارد معتبر معمولاً به قفل‌ها از درجه 1 تا 3 امتیاز می‌دهند. درجه 1 نشان‌دهنده بالاترین سطح امنیت است و با کاهش درجه، امنیت قفل کاهش می‌یابد. عوامل مختلفی نظیر طراحی، ساختار و مواد مصرفی قفل، در تعیین کیفیت آن تأثیرگذارند. قفل‌های درجه 1 اغلب هزینه بیشتری دارند و برای مکان‌هایی با امنیت بالا مثل بانک‌ها و جواهرفروشی‌ها مناسب هستند.

 

انتخاب بهترین قفل بعد از اندازه‌گیری

یکی از اشتباهات شایع پس از اندازه‌گیری قفل درب، انتخاب بر اساس ظاهر آن است. باید به اندازه‌های قفل و قدرت آن در مقابل حملات توجه داشته باشید و از انتخاب قفل‌های با کیفیت اطمینان حاصل کنید. زیبایی و ظاهر قفل نباید تنها معیار شما باشد. انتخاب قفلی با مقاومت در برابر تلاش‌های ناخواسته و ورود افراد غیرمجاز بسیار مهم است.

با رعایت اصول اندازه‌گیری و در نظر گرفتن نکات مهم در انتخاب قفل، می‌توانید قفل مناسبی برای درب خود انتخاب کنید. این امر به افزایش امنیت محیط شما و حفاظت از خود و خانواده‌تان کمک می‌کند. بنابراین حین خرید، به انواع قفل‌ها و ویژگی‌های آن‌ها توجه کنید تا قفلی با کیفیت و مقاوم را انتخاب کنید.

چگونگی اندازه‌گیری قفل درب چوبی

انتخاب قفل مناسب برای درب امری حیاتی است و بر اساس اصول ضروری نیاز به اندازه‌گیری دقیق دارد. البته همانطور که قبلا گفتیم، کلیدسازان متخصص برای اندازه‌گیری قفل درب به شما کمک می‎کنند. در اندازه‌گیری قفل، لازم است حفره و فضای قفل را نیز در نظر بگیرید تا اندازه‌گیری دقیقی انجام شود. سوراخ قفل، محلی است که قفل و میله در آن واقع می‌شوند و این سوراخ به عنوان مهم‌ترین عامل در اندازه‌گیری و محاسبه قفل مورد نظر شما مطرح است.

آموزش باز کردن مغزی قفل درب
بیشتر بخوانید

اندازه‌گیری فضای قفل

برای اندازه‌گیری فضای قفل، باید به فضای موجود بین دو سوراخ قفل توجه داشته باشید. معمولاً در نصب قفل بر روی درب، دو سوراخ در نظر گرفته می‌شود. این مسئله برای مواردی که دارای دو قفل درب هستید مهم است. در غیر این صورت، نیازی به اندازه‌گیری فضای قفل نخواهید داشت. اگر قبل از نصب قفل به اندازه‌گیری و مکان دقیق آن توجه نکنید، ممکن است نیاز به سوراخ کاری مجدد برای اندازه‌گیری قفل درب داشته باشید.

اندازه ابعاد قفل درب چوبی

اندازه ابعاد قفل درب چوبی

 

نحوه و راهنمای اندازه گیری قفل درب چوبی

برای اندازه‌گیری صحیح جهت نصب قفل درب چوبی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب محل نصب قفل: تصمیم بگیرید که قفل کجای درب نصب شود. این معمولاً بستگی به نوع قفل و ترجیحات شخصی شما دارد.
  2. اندازه‌گیری ضخامت درب: از یک متر نواری یا خط‌کش برای اندازه‌گیری ضخامت درب استفاده کنید. این اندازه برای انتخاب قفل مناسب مهم است.
  3. اندازه‌گیری فضای موجود برای قفل: اگر درب قبلاً دارای قفل بوده، فضای خالی موجود برای قفل جدید را اندازه‌گیری کنید. در غیر این صورت، تعیین کنید که قفل جدید چه اندازه‌ای می‌تواند داشته باشد.
  4. فاصله تا لبه درب: فاصله از لبه درب تا محل نصب قفل را اندازه‌گیری کنید. این فاصله برای نصب صحیح قفل اهمیت دارد.
  5. عمق حفره قفل: برای قفل‌های ریلی یا مورتیس، عمق حفره‌ای که قفل در آن قرار می‌گیرد را اندازه‌گیری کنید.
  6. اندازه‌گیری قطر سوراخ کلید: اگر درب شما دارای سوراخ کلید است، قطر این سوراخ را اندازه‌گیری کنید تا مطمئن شوید کلید جدید بدون مشکل وارد آن می‌شود.
  7. بررسی فضای اطراف درب: اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای نصب و استفاده راحت از قفل وجود دارد، بخصوص اگر قفل دارای دستگیره یا دیگر اجزاء باشد.
  8. یادداشت اندازه‌ها: تمام اندازه‌هایی که گرفته‌اید را یادداشت کنید تا هنگام خرید قفل با خود داشته باشید.
  9. مشورت با متخصص: در صورت امکان، اندازه‌ها را با یک قفل‌ساز یا فروشنده سخت‌افزار بررسی کنید تا از انتخاب مناسب اطمینان حاصل کنید.

با دقت در اندازه‌گیری و بررسی این موارد، شما می‌توانید قفل مناسبی را برای درب چوبی خود انتخاب کنید که هم از نظر اندازه مناسب باشد و هم نیازهای امنیتی شما را برآورده سازد.

 

اندازه‌گیری سیلندر قفل درب چوبی

در صورتی که قصد نصب یک قفل سیلندری را دارید، اندازه‌گیری دقیق آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انجام این کار، ابتدا باید عرض درب خود از جمله نوار روکش و دستگیره‌ها را اندازه‌گیری کنید. قفل سیلندر معمولاً بر روی دستگیره نصب می‌شود. فرآیند اندازه‌گیری قفل سیلندری به صورت زیر است:

  1. ابتدا از لبه بیرونی روکش یا دستگیره‌ها تا مرکز اندازه‌گیری کنید. این اندازه‌گیری خارجی به سمت مرکز است.
  2. سپس از لبه داخلی دوباره از دستگیره‌ها و هر نوار روکش تا مرکز درب اندازه‌گیری کنید. این اندازه داخلی به سمت مرکز است.
  3. این دو اندازه را با اندازه کامل درب، از لبه داخلی تا لبه بیرونی، دوباره بررسی کنید. می‌بایست مجموع دو اندازه یکسان باشد. با انجام این اقدامات، اکنون طول مورد نیاز برای قفل سیلندری را خواهید دانست.

اندازه قفل درب چوبی

اندازه قفل درب چوبی

اندازه‌های قفل‌های سیلندری

قفل‌های سیلندری با اندازه‌های مختلف برای درب‌های مختلف وجود دارند. طول قفل مورد نیاز به ضخامت درب بستگی دارد، بنابراین با اندازه‌گیری ضخامت درب شروع کنید. به طور معمول، ابعاد قفل‌های سیلندری بین 60 تا 120 میلی‌متر است و دارای استوانه مرکزی دقیقاً در وسط خود هستند. اما قفل‌های نیمه‌سیلندری به طور متوسط از 40 تا 50 میلی‌متر طول دارند. این ابعاد ممکن است به صورت یک عدد کامل یا به صورت دو ابعاد مجزا ذکر شوند، به عنوان مثال: یک قفل سیلندری به ابعاد 4040 x  میلی‌متر به طور کلی 80 میلی‌متر طول دارد.

 

راهنمای اندازه قفل درب چوبی

راهنمای اندازه قفل درب چوبی

 

نکات کلیدی در انتخاب انواع قفل درب

تأمین امنیت و پیشگیری از سرقت از اهداف اصلی در استفاده از قفل درب است. از این رو، انتخاب قفل مناسب برای دستیابی به این اهداف بسیار حیاتی است. از سوی دیگر، برای افزایش امنیت، استفاده از انواع قفل‌هایی که دارای زبانه‌های مخفی و بدون دسترسی آسان برای دیگران هستند، توصیه می‌شود. همچنین، قفل‌هایی که در مقابل ضربه و لرزش مقاومت بالایی دارند و به هیچ وجه آسان باز نمی‌شوند، انتخاب مناسبی هستند.

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید انواع قفل درب در نظر گرفت، نوع آلیاژ مورد استفاده در ساخت آن‌ها است. شما باید با توجه به نوع مواد اولیه استفاده‌شده در ساخت قفل، به دنبال قفل‌های سنگین و مقاوم بگردید.

آموزش و تعمیر باز کردن مغزی قفل درب منزل بدون کلید
بیشتر بخوانید

سخن آخر

روش صحیح اندازه‌گیری قفل درب نیاز به اندازه‌گیری شکاف قفل و فاصله بین دو سوراخ کلیدی روی درب دارد. فرض کنید یک قفل درب چوبی دارید که می‎خواهید آن را نصب کنید. اگر تنها یک قفل روی درب دارید، نیازی به اندازه‌گیری شکاف قفل نیست. زمانی که تصمیم به نصب یک قفل جدید روی درب می‌گیرید، باید تمام اندازه‌گیری‌ها را مجددا انجام دهید و یک سوراخ در مکان مناسب ایجاد کنید. انجام درست اندازه‌گیری نیاز به فعالیت اضافی را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، اگر سوراخ به درستی ایجاد نشود، ممکن است برای تعمیر آن نیاز به تعمیر کلی درب داشته باشید.

همواره پس از تعویض قفل‌ها، تعداد کافی از کلیدهای یدکی را تهیه کرده و در دسترس افراد قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که یک کلید یدکی را در مکانی امن نگه دارید تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید. شما برای خرید و نصب انواع قفل‌های درب چوبی و نحوه اندازه‌گیری دقیق قفل چوبی درب خود، می‎توانید با کارشناسان آتی دُر تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

LinkedIn
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید