بهبود امنیت درب هتل

فهرست مطالب

بهبود امنیت هتل

هتل­داری یکی از کسب‌وکارهایی است که فاکتور امنیت در آن، در صدر شاخص‌های رضایت مشتری قرار می‌گیرد. صاحبان هتل، هم‌زمان با آغاز نشانه‌های برطرف شدن محدودیت‌های سفر و گردشگری که به علت شیوع بیماری کرونا ایجاد شده بود، درصدد بهبود امنیت هتل هایشان هستند. علاوه بر راه‌کارهایی مانند نصب دوربین مداربسته، آموزش خدمه و کارکنان هتل و اکسس کنترل مرکزی، بهبود عملکرد قفل­ها و درب‌ها، یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های بهبود امنیت هتل به شمار می‌رود.

در این مقاله، ایمن‌ترین گزینه‌ها برای دستگیره، قفل درب هتل را به‌منظور ارتقا امنیتی آن معرفی می‌کنیم. درصورتی‌که در این صنعت فعال هستید، مطالعه این مقاله می‌تواند ضمن کاهش مخاطرات ناشی از سرقت در هتل شما، سبب افزایش رضایتمندی مشتریانتان نیز بشود.

سیستم قفل مکاترونیک

تکنولوژی قفل درب مکاترونیکی، ترکیبی است از سیستم قفل‌های مکانیکی رایج و قفل‌های الکترونیکی. قسمت‌های اصلی این قفل، شامل موارد زیر است:

  • سیلندر قفل­ کننده
  • کلیدهای قابل‌برنامه‌ریزی
  • دستگاه‌های مخصوص برنامه‌نویسی
  • نرم‌افزار مدیریتی

یک قفل مکاترونیک، درواقع، دستورات مربوطه را به‌صورت الکترونیکی دریافت کرده؛ اما برای باز و بسته کردن درب از همان سیستم مکانیکی، شامل زبانه‌ها و سیلندرها استفاده می‌کند. از مزایای آن، می‌توان به نصب ساده و بدون نیاز به سیم‌کشی جداگانه اشاره کرد؛ چراکه این قفل و دستگیره آن، دارای منبع تغذیه داخلی هستند. در صورت برخورداری این قفل از بلوتوث، امکان دسترسی به اطلاعاتی نظیر زمان باز شدن قفل نیز وجود دارد. امکانی که جرائم را قابل‌پیگیری کرده و از این جهت نیز سبب بهبود امنیت هتل می‌شود.

 

بهبود امنیت هتل

بهبود امنیت هتل

 

از مزایای دیگر این سیستم قفل و دستگیره، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اعطای دسترسی به قفل برای مدت معین
  • امکان حذف کلیدهای گم‌شده یا دزدیده‌شده از سیستم
  • ارائه گزارش ورود و خروج و دیگر رویدادها مانند تعمیر یا تغییرات اعمال­شده
  • امکان برنامه‌ریزی کلیدهای جایگزین در صورت نیاز

قفل الکترونیک یا دیجیتال

می‌توان گفت، در حال حاضر، بهترین راه‌حل برای بهبود امنیت هتل از طریق ارتقا قفل و دستگیره درب ، استفاده از انواع قفل‌های الکترونیک است. عملکرد این قفل، نیازمند انرژی الکتریکی است. به‌این‌ترتیب باید یک منبع تغذیه پایدار برای قفل تعریف کرد که معمولا نیازمند کابل‌کشی است. سیستم‌های دیجیتال، بسیار متنوع هستند و بسته به امکاناتشان، سطوح متفاوتی از دسترسی و امنیت را برای فضاهای مختلف هتل ایجاد می‌کنند. این قفل خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه هریک را بررسی می‌کنیم.

قفل الکترونیکی RFID

RFID‌ مخفف عبارت Radio Frequency Identification و به معنی شناسایی از طریق فرکانس رادیویی یا الکترومغناطیسی است. سیستم این قفل، امواج ارسالی از منبع را بدون تماس با آن دریافت کرده و فردی که اجازه رفت­و­آمد به اتاق دارد را شناسایی می‌کند. این قفل، به‌منظور بهبود امنیت هتل از یک تراشه کوچک بهره می‌برد که برنامه‌ریزی‌های لازم روی آن انجام شده است. بسته به نوع قفل، فرستنده امواج می‌تواند شکل‌های متنوعی داشته باشد که برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جاکلیدی
  • کارت
  • دستبند مخصوص
  • دستگاه‌های کوچک مخصوص

 

آتی یراق مرکز فروش دستگیره درب در تهران
بیشتر بخوانید

 

قفل RFID، یکی از پرمصرف‌ترین قفل‌ها به‌منظور بهبود امنیت هتل است؛ چراکه این قابلیت را دارد که برای هر مهمان مجددا برنامه‌ریزی شود. دیگر مزایای این قفل عبارت‌اند از:

  • کنترل تمام‌وقت بر روی درب
  • مناسب برای افراد ناتوان و کم‌توان فیزیکی
  • پتانسیل نفوذ یا هک بسیار پایین

بااین‌حال، قیمت نسبتا بالا و عدم عملکرد در صورت قطعی برق از معایب قفل الکترونیک RFID‌ محسوب می‌شوند.

 

بهبود امنیت درب هتل

بهبود امنیت درب هتل

 

قفل دیجیتال رمزدار

این قفل برای عملکرد خود به یک کد یا پین امنیتی از پیش تعریف‌شده نیاز دارد. به‌این‌ترتیب، هیچ‌کس بدون اطلاع از کد، امکان دسترسی به محل را ندارد؛ که قطعا سبب بهبود امنیت هتل می‌شود. دستگیره قفل رمزدار، دارای یک صفحه با امکان شماره‌گیری اعداد یا حروف است که به‌صورت لمسی یا کلیددار ساخته شده است.

اندازه دستگیره قفل رمزدار معمولا به دلیل وجود صفحه‌کلید آن، بزرگ‌تر از دیگر قفل‌هاست. خدمه هتل می‌توانند با برنامه‌ریزی مجدد قفل برای هر مهمان به او یک کد اختصاص داده که تا زمان اقامت وی، برای او کار می‌کند.

از مزایای دیگر قفل رمزدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی چندکاربره
  • امکان تعیین چند پین­کد
  • ضدخش و ضدضربه بودن صفحه‌کلید
  • نظافت آسان

بااین‌حال، بزرگ‌ترین ایراد قفل رمزدار، امکان واگذاری کد از سوی صاحب اتاق به فرد دیگر و به وجود آمدن رفت‌وآمدهای کنترل نشده در هتل است.

قفل دیجیتال کارتی

یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌ها به‌منظور بهبود امنیت هتل ، استفاده از قفل‌های دیجیتال کارتی است. این قفل به همراه یک کارت کوچک که در آن چیپ­ستی حاوی اطلاعات شناسایی قفل تعبیه‌شده، ارائه می‌شود. به‌محض قرارگیری کارت در شیار مخصوصی که برای آن روی دستگیره در نظر گرفته‌شده یا روبه روی دستگیره، سنسور قفل، اطلاعات آن را اسکن کرده و درب را باز می‌کند. از مزایای قفل دیجیتال کارتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در استفاده هم برای کارکنان و هم برای مهمانان
  • دسترسی چندکاربره
  • برنامه‌ریزی آسان قفل

تنها نقطه‌ضعف قفل کارتی را می‌توان امکان گم‌شدن کارت آن عنوان کرد. بااین‌حال، معمولا این قفل با کارت‌های اضافه با امکان برنامه‌ریزی مجدد قفل از سوی تولیدکنندگانش ارائه می‌شود.

 

چگونه مناسب ترین انتخاب دستگیره درب برای ساختمان را داشته باشیم!؟
بیشتر بخوانید

 

قفل دیجیتالی هوشمند

جدیدترین تکنولوژی برای بهبود امنیت هتل ، قفل‌های دیجیتالی هوشمند هستند. این قفل‌ها توسط اپلیکیشن ­هایی که روی موبایل صاحب اتاق یا خدمه هتل نصب و تنظیم شده است، عمل می‌کند. تکنولوژی­های WiFi و بلوتوث، اساس عملکرد این قفل هوشمند را مهیا می‌کنند.

امنیت قفل هوشمند، نسبت به دیگر قفل‌های امنیتی بالاتر است؛ چراکه تنها صاحب گوشی می‌تواند روی آن کنترل داشته باشد. ارائه کد در اپلیکیشن یا گرفتن گوشی تلفن همراه روبه روی سنسور دستگیره قفل، از روش‌های باز و بسته کردن آن هستند. دیگر مزایای قفل دیجیتالی هوشمند، عبارت‌اند از:

  • سرعت بخشیدن به فرآیند چک این (check in) در هتل
  • دسترسی از راه دور به قفل (این ویژگی برای اتاق‌های چندنفره و به‌خصوص خانواده‌های صاحب فرزند، مناسب است)
  • دسترسی چندکاربره با تنظیم اپ مربوطه روی چندین دستگاه تلفن همراه

بااین‌حال، نیاز دائم به اینترنت و وای­فای باثبات و همچنین، عدم کنترل روی قفل، در صورت خاموش شدن گوشی تلفن همراه فرد کنترل‌کننده از معایب این قفل به شمار می‌روند.

 

آتی یراق مرکز فروش دستگیره درب در تهران
بیشتر بخوانید

 

دیگر راه کارهای بهبود امنیت هتل

علاوه بر نصب قفل‌های معرفی­ شده در بخش قبل، می‌توان با نصب درب‌های ساخته­ شده از متریال ضد حریق برای اتاق‌ها و دستگیره درب ضد حریق برای راه روی هتل‌های بزرگ، امنیت هتل را هنگام وقوع آتش‌سوزی و حوادثی که نیاز به خروج اضطراری از هتل دارند نیز بهبود بخشید.

همچنین، بهتر است، یراق آلات درب تمامی فضاهای هتل از نوع پنهان و غیرقابل دسترسی باشند. در این راستا، استفاده از درب‌های ضد سرقت برای فضای کار کارکنان و به‌خصوص، محل‌هایی که اموال یا مدارک هتل نگهداری می‌شوند، مؤثر خواهد بود.

سخن آخر

راه‌کارهای متعددی برای بهبود امنیت هتل وجود دارند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ارتقا سیستم قفل و درب‌های اتاق‌ها و دیگر فضاهای هتل است. در این راستا، استفاده از قفل‌های مکاترونیک و الکترونیک، بسیار مؤثر است. قفل‌های RFID، رمزدار، کارتی و هوشمند از مهم‌ترین قفل‌ها الکترونیک به شمار می‌روند. در این میان قفل هوشمند علاوه بر انرژی الکتریکی به وای فای باکیفیت نیز برای عملکرد خود نیاز دارد. قفل مکاترونیک نیز با ترکیبی از سیستم‌های مکانیکی قدیمی و الکترونیک جدید، امنیت بهتری را نسبت به قفل‌های قدیمی مکانیکی، ارائه می‌دهد. نصب درب‌های ضد حریق، ضد سرقت و دستگیره‌های ضد حریق و خروج اضطراری نیز از دیگر راه‌کارهای بهبود امنیت هتل به شمار می‌روند.

LinkedIn
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید