آموزش طریقه نصب جک آرام بند درب

فهرست مطالب
آرام بند
آرام بند

امروزه با توجه به کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، فیلم‌های آموزشی و مقالات علمی اکثر افراد با آرام بند و طرز کار آن آشنایی دارند. اما آنچه که تأثیر، عملکرد و کارایی این وسیله را افزایش می‌دهد؛ روش صحیح نصب و تنظیم آرام بند است.

با نصب آرام بند در جای مناسب و بر اساس استانداردهای وضع شده، می‌توانید علاوه بر افزایش طول عمر آن، سبب بهره وری بیشتر این محصول کاربردی شوید. بعضاً مشاهده شده که به خاطر عدم آشنایی با نحوه نصب آرام بند نه تنها کیفیت و کارایی مناسبی مشاهده نمی‌شود، بلکه درب‌ها نیز به طور نامنظم باز و بسته شده یا روی هم قرار می‌گیرند و جلوه بدی به محیط می‌بخشند.

در این بخش قصد داریم با آموزش نصب جک آرام بند درب شما را در جهت نصب و راه اندازی آرام بندها یاری کنیم. البته به خاطر داشته باشید که آرام بند های متعدد و متفاوتی در بازار وجود دارند. به لحاظ کلی نحوه نصب و اجرای آنها یکسان است؛ ولی در بعضی نکات با یکدیگر تفاوت دارند؛ بنابراین قبل از نصب آرام بند” install  door closer، حتماً دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نموده یا با نمایندگی مجاز آن تماس بگیرید.

 

 

 

آتی یراق; مرکز فروش آرام بند
بیشتر بخوانید

 

اجزای تشکیل دهنده آرام بند درب

به دلیل استفاده مستمر و زیاد از آرام بند ها، این محصول به شدت در معرض فرسایش و خرابی است؛ بنابراین حتماً در هنگام نصب جک آرام بند دقت لازم را به خرج دهید. زیرا هرچه محل نصب ایده‌آل‌تر باشد، طول عمر دستگاه و کیفیت آن نیز افزایش خواهد یافت. در ابتدا و قبل از نصب آرام بند می‌بایست با اجزای سازنده آن و وظیفه هر کدام از آنها آشنایی نسبی داشته باشید. این آگاهی تا حد بسیار زیادی طریقه نصب جک آرام بند درب را برایتان آسان خواهد ساخت.

اجزای تشکیل دهنده آرام بند عبارت‌اند از:

پیچ تنظیم سرعت (رگلاژ): این پیچ زمان و زاویه بسته شدن درب را تنظیم می‌کند. با توجه به انواع مختلف آرام بند، برخی از آنها دو پیچ و بعضی سه پیچ تنظیم یا بیشتر دارند. پیچ تنظیم سرعت قادر است درب را تا حدود 15 درجه مانده به چارچوب تنظیم نماید. البته بعضی از پیچ رگلاژها در محدوده حرکتی بین 5 تا 15 درجه مانده به چارچوب، درب را تنظیم می‌کنند.

پیچ آلن: پیچ آلن قدرت فنر را تنظیم می‌کند؛ بدین صورت که با افزایش یا کاهش قدرت فنر این امکان را فراهم می‌سازد تا به توجه به ابعاد و وزن درب، میزان قدرت دستگاه را کم یا زیاد کرد.

پاشنه: این بخش به چرخ دنده‌ها متصل است و یک حرکت آرام و روان را در آرام بند به وجود می‌آورد.

فنر: فنرها با توجه به اندازه و حالت مختلف کشسانی، قدرت‌های متفاوتی دارند. علاوه بر این با پیچ آلن می‌توان قدرت فنر را کم و زیاد کرد. با این کار سرعت باز و بسته شدن درب کم و زیاد می‌شود. برای نصب آرام بند حتماً به تنظیم دقیق فنر و میزان سرعت رفت و برگشت درب توجه کنید.

چرخ دنده: با حرکت چرخ دنده‌ها، بازوی اصلی و نیم بازوی بالایی به حرکت در می‌آید و در پی آن با افزایش یا کاهش حجم فنر، آرام بند شروع به کار می‌کند.

زانوی بازویی دستگاه: این قسمت برای اتصال نیم بازوی بالایی و نیم بازوی اصلی دستگاه آرام بند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیم بازوی بالایی دستگاه: این بازو در راستای بازوی اصلی قرار دارد و با حرکت چرخ دنده و بازوی اصلی، نیم بازو نیز به حرکت در می‌آید و درب باز و بسته می‌شود.

نیم بازوی اصلی دستگاه: این بخش یکی از قسمت‌های اصلی آرام بند محسوب می‌شود. عمده فعالیت آرام بند به این قسمت وابسته است؛ به‌طوری‌که با حرکت نیم بازوی اصلی تمام اجزای آرام بند شروع به فعالیت می‌کنند. به عبارت دیگر نیم بازوی اصلی با ایجاد ارتباط بین نیم بازوی بالایی، چرخ دنده‌ها و سایر اجزا موجب حرکت آرام بند می‌شود.

روش نصب جک آرام بند درب‌ها با توجه به انواع مختلف و همچنین کاربردهای گوناگون آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین می‌بایست در ابتدا با نحوه نصب جک آرام بند درب آشنا شد و پس از آن شروع به نصب یا تعمیر آن کرد. عدم آگاهی از طریقه نصب آرام بند نه تنها موجب کاهش طول عمر درب و آرام بند می‌گردد، بلکه ممکن است موجب بروز خطراتی برای افراد شود.

 

 

بررسی کاربردی 0 تا 100 راهنمای خرید آرام بند درب
بیشتر بخوانید

 

طریقه نصب جک آرام بند درب

روش نصب آرام بند درب با توجه به مدل، ابعاد و اندازه درب متفاوت است. در وب سایت آتی یراق قصد داریم با بیان یک اصول کلی در این خصوص شما را با طریقه نصب آرام بند بیشتر آشنا سازیم. نکته قابل توجه اینکه؛ طریقه نصب آرام بند درب حیاط نیز بر اساس همین روش و اصول انجام می‌شود. فقط به لحاظ بزرگ بودن ابعاد، اندازه و حجم درب ورودی نسبت به درب اتاق و محیط‌های کوچک‌تر، باید دقت بیشتری به خرج داد. عدم رعایت اصول کلی در هنگام نصب آرام بند، سبب بروز مشکلاتی برای افراد و دارایی‌های آنان خواهد شد.

 

نصب آرام بند

نصب آرام بند

 

نحوه نصب جک آرام بند درب

  • بررسی حالت و وضعیت درب: قبل از نصب آرام بند و به جهت انتخاب  مناسب‌ترین و بهترین آرام بند درب موردنظر، می‌بایست وضعیت کلی آن را چک کرد. در این قسمت درب از نظر وضعیت قفل و نحوه نصب آن، اندازه لولاها و روان بودن آنها، میزان شتاب حرکتی درب از حالت سکون و در آخر ابعاد، اندازه و وزن درب مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • علامت گذاری محل نصب آرام بند: پس از اندازه گیری درب و بررسی فاصله لوله‌ها، با بررسی نقشه الگوی نصب آرام بند که در داخل کارتن آن قرار دارد، محل نصب آن را علامت گذاری می‌کنیم. برای اینکه جاهای علامت گذاری شده را گم نکنید، در زمان علامت گذاری جای پیچ‌ها، با مته دریل علامت بزنید.

 

«از آنجایی که با توجه به وزن و ابعاد درب، محل سوراخ کردن پیچ‌های آرام بند متفاوت است؛ با جابه‌جایی چند میلی متر در علامت گذاری ممکن است عملکرد دستگاه کاملاً تغییر کند، علاوه بر این طریقه نصب آرام بند درب حیاط به نسبت درب‌های ورودی به سالن و اتاق‌های بزرگ‌تر از حساسیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل و برای اطمینان خاطر از محل دقیق سوراخ کردن پیچ آرام بند، این کار را به افراد متخصص و ماهر در این زمینه واگذار نمایید.»

سوراخ کردن محل‌های علامت گذاری شده: برای اتصال بازوی اصلی و بالایی آرام بند باید آنها را روی درب پیچ کنید. بدین منظور جاهای علامت گذاری شده را با دریل سوراخ می‌کنیم.

نصب نیم بازوی اصلی و بالایی دستگاه آرام بند: پس از تعیین محل پیچ‌ها و سوراخ کردن آن با دریل باید نیم بازوی اصلی و بالایی آرام بند را نصب کرد.
بدین منظور می‌بایست مراحل زیر را به ترتیب انجام داد:

1) ابتدا بازوی دستگاه را از محل زانو جدا نموده و نیم بازوی بالایی را نصب می‌کنیم.
2) سپس نیم بازوی اصلی آرام بند را در جهت صحیح به دستگاه نصب می‌نماییم.
3) در آخر بدنه آرام بند را در جای خود بر روی درب نصب می‌کنیم.

نکته قابل توجه اینکه؛ نحوه نصب آرام بند درب ریلی نیز تا حدود زیاد شبیه به نصب آرام بند معمولی صورت می‌گیرد. البته در بعضی مراحل تفاوت‌هایی وجود دارد که برای اطمینان خاطر از نحوه صحیح نصب، حتماً دفترچه راهنمای نصب آن را مطالعه و بررسی نمایید.

  • متصل نمودن بازوها به یکدیگر: نحوه اتصال بازوها به همدیگر با توجه به نوع قفل درب به دو صورت انجام می‌گیرد:

الف: اگر قفل از نوع معمولی بود، دیگر نیازی به وارد کردن ضربه برای اتصال نیم بازوی بالایی به اصلی نیست. در این صورت نیم بازوی بالایی را در حالت عمود به چارچوب نصب می‌کنیم.

ب: اگر قفل درب از نوع برقی باشد، برای نصب آن در آخر نیاز به وارد کردن ضربه است. در این حالت نیم بازوی بالایی را آن‌قدر می‌چرخانیم تا به نیم بازوی اصلی برسد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نیم بازوی اصلی از شکل و حالت اولیه خود خارج نشود.

  • تنظیم قدرت فنر آرام بند: در این مرحله از نصب آرام بند، اگر وزن درب کمتر یا بیشتر از میزان تنظیم شده توسط کارخانه سازنده باشد، می‌توانید بر اساس دفترچه راهنما پیچ آلن را شل یا سفت نموده و با این کار قدرت فنر آرام بند را تنظیم کنید.

 

تنظیم پیچ آرام بند

تنظیم پیچ آرام بند

  • تنظیم سرعت آرام بند: با توجه به ابعاد و وزن درب و همچنین شیب محیط ممکن است درب با سرعت زیاد یا کم باز و بسته شود. برای این کار اگر سرعت درب کم بود، پیچ تنظیم شماره یک را برخلاف عقربه‌های ساعت یک میلی متر می‌چرخانیم. اما در صورتی که سرعت درب زیاد بود، برای کاهش سرعت کافی است پیچ شماره یک را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. اگر در هنگام بسته شدن درب، به طور کامل درب درون چارچوب قرار نگرفت، می‌توانید پیچ تنظیم شماره دو را در جهت عقربه‌های ساعت یا برخلاف آن به اندازه یک میلی متر شل یا سفت کنید.

آموزش نصب اصولی آرام بند سبب افزایش طول عمر دستگاه و بهبود عملکرد و کیفیت دستگاه می‌شود. علاوه بر این کاهش ضربات وارد شده به درب از بروز مشکلاتی مثل خرابی لولاها، دستگیره و قفل درب نیز جلوگیری می‌کند.

 

 

آرام بند چیست و چگونه کار می‌کند!
بیشتر بخوانید

جمع بندی

آرام بندها در ابعاد، اندازه و مدل‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند. نحوه قرار گیری و محل نصب این دستگاه در میزان عملکرد و طول عمر آن تأثیر بسزایی دارد؛ بنابراین می‌بایست در هنگام نصب آرام بند تمامی جوانب و ابعاد کار را مدنظر قرار داد تا مشکلات ناشی از نصب و استفاده نادرست از آن را به حداقل رسانده و بتوانیم از این وسیله کاربردی استفاده مطلوبی داشته باشیم.

به طور کلی هرچه ابعاد و اندازه درب بزرگ‌تر باشد، حساسیت در هنگام نصب و راه اندازی نیز بیشتر است. نحوه نصب جک آرام بند درب ورودی و درب حیاط به نسبت از درب‌های کوچک مثل اتاق و سالن پیچیده‌تر و حساس‌تر است. در وب سایت آتی یراق سعی شده تا با ارائه دستورالعمل و راهکارهای مناسب در جهت نصب و راه اندازی این سیستم، مصرف کنندگان استفاده صحیح و مناسبی از این محصول داشته باشند.

LinkedIn
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید