بهترین یراق آلات درب ضد سرقت

فهرست مطالب
بهترین یراق آلات درب ضد سرقت
بهترین یراق آلات درب ضد سرقت

درب ضد سرقت، یک راه‌حل امنیتی برای بالا بردن امنیت خانه، محل کار یا هر محیط سربسته‌ای است. این درب مانند دیگر درب‌های معمولی از دو بخش اصلی بدنه درب و یراق آلات تشکیل شده است. هردوی این بخش‌ها نسبت به درب‌های معمولی، دارای تفاوت‌های اساسی هستند. درواقع، ساختار یک درب ضد سرقت به‌گونه‌ای طراحی شده است که باز کردن یا شکستن قفل آن، بسیار دشوار باشد. دستگیره درب ضد سرقت یک نمونه از یراق‌آلات مهم این درب محسوب می‌شود.

یراق‌آلات درب ضد سرقت، چندین ویژگی اساسی دارند که آن‌ها را از یراق‌آلات معمولی، متمایز می‌کنند. مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه و مکانیسم عملکرد پیچیده از مهم‌ترین این ویژگی‌ها هستند. به‌طور مثال، دستگیره درب ضد سرقت به‌گونه‌ای ساخته می‌شود که شکستن آن یا دسترسی از طریق آن به زبانه قفل درب، بسیار محدود شود.

شناخت انواع یراق آلات درب ضد سرقت ، سبب آگاهی بیشتر از نحوه عملکرد این درب و درنتیجه، انتخاب درست آن‌ها می‌شود. در این مقاله، به معرفی یراق آلات درب ضد سرقت پرداخته و ضمن معرفی نحوه عملکرد، ویژگی‌های کیفی هرکدام را برمی‌شماریم. درصورتی‌که قصد نصب درب ضد سرقت برای خانه یا محل کار خود را دارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

 

معرفی یراق آلات درب ضد سرقت

معرفی یراق آلات درب ضد سرقت

 

بهترین یراق آلات درب ضد سرقت برای اتصال درب به قاب

مرسوم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین یراق‌آلات درب ضد سرقت، لولای آن است. هنگامی‌که دستگیره درب ضد سرقت را می‌چرخانیم و به درب نیرو وارد می‌کنیم، این لولاها هستند که درب را به حرکت درمی‌آورند. تفاوت لولاهای درب ضد سرقت و لولاهای معمولی در موارد مختلفی است. اولین تفاوت در اندازه لولاهاست. درحالی‌که روی درب‌های معمولی ورودی معمولا سه لولا نصب می‌شود، درب‌های ضد سرقت به دلیل اندازه بزرگ‌تر و وزن بسیار سنگین‌تر، می‌توانند دارای پنج لولا یا بیشتر باشند. برخی از انواع این درب‌ها نیز دارای لولاهای طولی هستند که در تمام طول درب، کشیده شده‌اند.

نکته دیگر، مقاومت بیشتر این لولاها در برابر فشار و ضربه است. درنهایت نیز باید گفت که برخی از انواع لولا کاملا به‌صورت مخفی در درب‌های ضد سرقت نصب‌شده و دسترسی به آن‌ها از بیرون درب، امکان‌پذیر نیست.

 

بهترین لولا درب ضد سرقت موجود در بازار

 

محور یا لولا درب

یکی دیگر از راه‌های اتصال درب ضد سرقت به چارچوب درب، استفاده از محور درب است که در بالا و پایین درب، کار گذاشته می‌شود. درب‌هایی که در آن‌ها از محور به‌جای لولا استفاده شده است، می‌توانند به‌مراتب بزرگ‌تر و سنگین‌تر از درب‌های ضد سرقت لولایی باشند. محورها در چارچوب درب، پنهان بوده و ظاهری بسیار یکپارچه می‌سازند. البته، هیچ‌کدام از این دو روش اتصال به چارچوب، تفاوتی در باز و بسته کردن درب ندارند. عملکرد اصلی باز و بسته کردن درب، مربوط به دستگیره درب ضد سرقت و قفل آن است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

انواع یراق آلات درب ضد سرقت

انواع یراق آلات درب ضد سرقت

 

انواع قفل درب ضد سرقت

قفل، یکی از متنوع‌ترین یراق آلات درب “Best Door Security” است. این قطعه، تأثیری به سزا در امنیت درب دارد. نوع قفل، همچنین، یکی از عوامل تعیین‌کننده اصلی قیمت درب نیز به شمار می‌رود. به‌طورکلی، قفل‌های مکانیکی از مکانیسم آزادسازی فیزیکی برای باز و بسته شذن، استفاده می‌کنند. این مکانیسم در ارتباط مستقیم با دستگیره درب ضد سرقت کار می‌کند. دستور رهاسازی می‌تواند، به‌صورت فیزیکی با دست یا الکترونیکی به قفل داده شود. معمول‌ترین قفل‌های درب ضد سرقت، عبارت‌اند از:

  • قفل لوله‌ای
  • قفل استوانه‌ای
  • قفل مورتیس (Mortise)
  • قفل‌های به‌هم‌پیوسته
  • قفل deadbolt

 

بورس خرید یراق آلات درب فلزی و چوبی کجاست!؟
بیشتر بخوانید

 

در این میان، عملکرد قفل‌های لوله‌ای و استوانه‌ای شناخته‌شده‌تر است. قفل مورتیس نیز دارای زبانه‌های مستطیل شکل است. قفل‌های به‌هم‌پیوسته نیز شامل دو قفل هستند که در هنگام کشیدن دسته اهرم دستگیره درب ضد سرقت ، چفت و پیچ آن به‌صورت هم‌زمان جمع می­شوند.

درنهایت نیز قفل‌های ددبولت، عملکرد نسبتا متفاوتی با قفل‌های دیگر دارند زیرا در آن‌ها از فنر برای فشار به زبانه‌ها استفاده نشده و فقط با چرخش کلید، باز می‌شوند. به‌این‌ترتیب، دستگیره درب ضد سرقت در اینجا نقشی تزئینی داشته و تنها به‌منظور هدایت درب، استفاده می‌شود. این قفل می‌تواند، تک­سیلندر یا دوسیلندر باشد. بااین‌حال به دلیل استانداردهای آتش‌نشانی، استفاده از قفل‌های دوسیلندر به‌ویژه در مکان‌هایی با ریسک حریق بالا، توصیه نشده یا حتی ممنوع است.

مهم‌ترین نکته در مورد همه این قفل‌ها، چندزبانه بودن آن‌هاست. درواقع، این ویژگی، یکی از دلایل اصلی بالاتر رفتن امنیت درب ضد سرقت است. زبانه‌های متعدد، سبب می‌شوند که حتی در صورت شکستن یکی از آن‌ها، بقیه زبانه‌ها مانع از باز شدن درب شوند. همچنین، فشار و ضربه‌ای که سارقان به درب به‌منظور شکستن آن وارد می‌آورند، روی زبانه‌های متعدد، پخش‌شده و درنتیجه، مقاومت درب در برابر این آسیب‌های نیز بالا می‌رود.

 

در کنار قفل‌های مکانیکی معمولی انواع قفل‌های الکترونیکی و هوشمند نیز به بازار آمده‌اند تا امنیت درب‌های ضد سرقت را هرچه بیشتر بالا ببرند. این قفل‌ها که به همراه انواع دستگیره درب ضد سرقت ارائه می‌شوند، به‌جای کلید یا فشار مکانیکی با استفاده از انرژی الکتریکی، باز و بسته می‌شوند. دستور باز و بسته شدن می‌تواند با استفاده از کلید از داخل یا دستورات از راه دور یا حتی اعمال کد، روی دستگیره درب ضد سرقت ، صورت بپذیرد.

از دیگر مکانیسم‌های قفل‌های هوشمند، می‌توان به اثرانگشت و باز شدن با استفاده از کارت، اشاره کرد. این قفل‌ها در همکاری کامل با دستگیره درب ضد سرقت کار می‌کنند. مغزی آن‌ها البته مانند مغزی قفل‌های فیزیکی، چندزبانه است.

از دیگر امکانات یک قفل درب ضد سرقت هوشمند، می‌توان به امکان اتصال آن به سیستم هوشمند مرکزی خانه اشاره کرد. به‌این‌ترتیب، امکان نصب انواع سنسور بر روی آن وجود خواهد داشت. این سنسورها در غیاب صاحب‌خانه، تحرکاتی که روی درب یا دستگیره آن انجام می‌شود را با ارسال پیام به سیستم مرکزی هوشمند، اعلام می‌کنند. سیستم مرکزی نیز از طریق شبکه اینترنت و اپلیکیشن­های مربوطه، پیامی را بر روی دستگاه تلفن صاحب‌خانه ظاهر کرده و درنتیجه، وی را از احتمال وقوع سرقت، مطلع می‌کند.

 

 

انواع قفل درب ضد سرقت الکترونیکی، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قفل مقابل برقی که یک دستگاه برقی است که بر روی درب، نصب‌شده و جایگزین لبه ثابت قفل‌های معمولی می‌شود. این قفل، یک زبانه با سطح شیب‌دار دارد که می‌تواند به‌صورت دستی یا با استفاده از کارت از قفل خارج‌شده و درب را باز کند.
  • قفل الکترومغناطیسی یا قفل ماگ که از یک آهن‌ربای الکترومغناطیسی و یک صفحه آرمیچر، تشکیل شده که به‌طور ایمن، به یکدیگر متصل می‌شوند. عملکرد این قفل، به‌گونه‌ای است که تا زمان صدور فرمان الکترومغناطیسی توسط ریموت کنترل یا اعمال جریان برق، به‌هیچ‌عنوان باز نمی‌شود.
  • قفل الکترومکانیکی که اساسا یک قفل مکانیکی است که به یک سیستم الکترونیکی مجهز شده است و می‌توان آن را با استفاده از کارت یا کنترل از راه دور، باز و بسته کرد.

تمامی این قفل‌ها را می‌توان با انواع دستگیره درب ضد سرقت که در قسمت بعد بررسی می‌کنیم، به کار برد.

دستگیره درب ضد سرقت

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یکی درب ضد سرقت، دستگیره آن است. دستگیره درب ضد سرقت شامل دو نوع زیر است:

  • دستگیره فعال
  • دستگیره غیرفعال

اصولا به دستگیره‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان مغزی قفل را باز و بسته کرد، دستگیره فعال گفته می‌شود. دستگیره غیرفعال اما بیشتر جنبه تزئینی داشته و تنها می‌توان با استفاده از آن، درب را جابجا کرد. ازنظر شکل نیز دستگیره درب ضد سرقت به اشکال کلی زیر، تولید می‌شود:

  • توپی
  • پلاک
  • روزتی

 

آموزش تعویض و نصب دستگیره درب
بیشتر بخوانید

 

هر سه این دستگیره‌ها می‌توانند به شکل فعال یا غیرفعال ساخته شوند. شکل دستگیره توپی، مانند یک کره است که می‌توان از طریق آن، درب را قفل کرد. دستگیره درب ضد سرقت پلاک به دستگیره‌ای گفته می‌شود که برای باز و بسته کردن درب، یک اهرم و یک پایه دارد که هر دو به‌صورت یکپارچه، ساخته شده‌اند. این دستگیره در قسمت بدنه یا پایه خود می‌تواند به شکل سوئیچی یا کلیدی، درب را باز کند.

در مقابل دستگیره پلاک، دستگیره روزتی قرار دارد که به‌صورت دوتکه ساخته می‌شود؛ یعنی قسمت اهرم و قسمتی که با مغزی درب در ارتباط است، از یکدیگر جدا هستند. انواع قفل الکترونیکی که در قسمت قبل بررسی کردیم با انواع الکترونیکی دستگیره‌های درب ضد سرقت پلاک یا روزتی با یکدیگر روی درب، نصب می‌شوند.

آرام بند درب

یراق درب ضد سرقت به میزان امنیت درب، می‌تواند بسیار بیشتر از قفل و دستگیره درب ضد سرقت باشد. یکی دیگر از یراق‌آلات معمول این درب، آرام بند است. آرام‌بند می‌تواند بالا یا پایین درب ضد سرقت نصب شود. ازآنجایی‌که این درب‌ها معمولا سنگین‌تر از درب‌های معمولی هستند، نصب آرام‌بند روی آن‌ها، سبب ضربات کمتر به دیگر یراق‌آلات و افزایش طول عمر درب می‌شود. برخی از انواع آرام‌بند درب ضد سرقت کاملا از دید، پنهان هستند. همچنین، آرام‌بندهای با قابلیت برنامه‌ریزی الکترونیکی نیز وجود دارند که می‌توانند به‌صورت خودکار، درب را قفل کنند. به‌این‌ترتیب، هیچ نگرانی از بابت باز گذاشته شدن درب، وجود نخواهد داشت.

 

آتی یراق; مرکز فروش آرام بند
بیشتر بخوانید

 

جنس بهترین یراق آلات درب ضد سرقت

یراق ­آلات درب ضد سرقت می‌توانند از فلزات مختلفی مانند برنج، استیل و برنز ساخته شوند. در این میان، بهترین متریال برای ساخت این قطعات، استیل ضدزنگ یا استنلس است. این متریال، دارای خواص بی‌نظیری مانند موارد زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و رطوبت تا ده‌ها برابر دیگر فلزات
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه
  • تحمل وزن بالا
  • سهولت در نظافت
  • جذب آلودگی بسیار کم
  • زیبایی بصری

درواقع بهترین یراق آلات درب ضد سرقت موجود در بازار از استیل ساخته شده‌اند. همان‌طور که گفتیم، دستگیره درب ضد سرقت بیشتر از دیگر یراق‌آلات در معرض دید، قرار دارد. می‌توان، این دستگیره را از انواع آبکاری­شده با روکش‌های زیبای کروم و نیکل تهیه کرد.

یراق آلات درب ضد سرقت

 

بهترین یراق آلات درب ضد سرقت موجود در بازار

بهترین یراق آلات درب ضد سرقت موجود در بازار

 

بیش از هر چیز، برند و کشور سازنده یراق‌آلات در قیمت آن اثرگذار است. در کشور ما عمده یراق‌آلات موجود در بازار برای درب‌های ضد سرقت، ساخت کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه و کشور خودمان هستند. بهترین یراق آلات درب ضد سرقت موجود در بازار ایران ، ساخت کشورهای ترکیه و ایتالیا هستند. پس‌ازاین دو، یراق‌آلات چینی به­خصوص برندهای تحت لیسانس کشورهای اروپایی، در رده بعدی قرار می‌گیرند. درنهایت، نیز یراق‌آلات ایرانی مطرح می‌شوند که کیفیت به نسبت ضعیف و البته قیمت پایین‌تری نیز دارند. در تهیه یراق‌آلات برای درب ضد سرقت، باید وزن درب، نوع نصب و جنس درب (چوبی یا فلزی) موردتوجه قرار بگیرند.

سخن آخر

یراق‌آلات درب ضد سرقت، پنجاه‌درصد نقش ضد سرقت بودن این درب‌ها را بر عهده دارند. این یراق‌آلات، شامل انواع اتصالات درب به قاب، قفل و دستگیره درب ضد سرقت و دیگر قطعات کمکی و امنیتی می‌شوند. یراق‌آلات اتصال درب به قاب، خود به دودسته لولا و محور تقسیم می‌شود. لولای درب ضد سرقت، به‌مراتب قطورتر از لولاهای معمولی است و تحمل وزن و ضربه آن نیز بالاتر است. محور درب نیز نوعی اتصال یکپارچه است که معمولا به‌صورت مخفی، درب را به قاب آن وصل می‌کند.

مهم‌ترین نقش را در ضد سرقت کردن یک درب، قفل و دستگیره ضد سرقت بازی می‌کنند. قفل درب ضد سرقت، انواع متنوعی از لوله‌ای تا ددبولت را شامل می‌شود که همگی آن‌ها از زبانه‌های متعدد برای هرچه ایمن‌تر کردن درب، استفاده می‌کنند. این زبانه‌ها که در داخل مغزی قفل قرار می‌گیرند به همراه دستگیره درب ضد سرقت در انواع متنوع توپی، پلاک یا روزتی به کار می‌روند. قفل و دستگیره درب ضد سرقت می‌توانند به‌صورت مکانیکی یا الکترونیکی باز و بسته شوند. خود قفل‌های الکترونیکی نیز به انواع متنوع دیگری تقسیم می‌شوند.

در انتخاب یراق‌آلات درب ضد سرقت، بیش از هر چیز باید به برند سازنده آن­ها توجه کرد. در حال حاضر، در کشور ما بهترین برندهای این صنعت، متعلق به کشورهای ایتالیا و ترکیه هستند. از دیگر مسائلی که در هنگام انتخاب ابن یراق‌آلات باید به آن‌ها توجه کرد، تمام استیل بودن آن‌ها، اندازه و وزن درب، تعداد موردنیاز، محدودیت‌های نصب و جنس درب ضد سرقت هستند.

LinkedIn
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید