دستگیره رزت چیست و تفاوت آن با دستگیره پلاک

فهرست مطالب
دستگیره رزت چیست
دستگیره رزت چیست

دستگیره رزت چیست؟ چه کاربردی دارد؟ تفاوت آن با دستگیره پلاک چیست؟ و … سؤالاتی هستند که ذهن اکثر شما را به خود درگیر کرده است. دستگیره رزت در واقع مدرن‌ترین نوع دستگیره درب موجود در بازار است که به صورت دو تیکه طراحی شده‌اند. این دستگیره‌ها به دلیل طراحی خاصی که دارند، تأثیر بسیار زیادی بر جذابیت دکوراسیون منازل و حتی دفاتر اداری می‌گذارند. از این رو برای کسانی که به دکوراسیون داخلی توجه خاصی دارند، مدل‌های بسیار جذابی هستند. ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که باید درباره دستگیره رزت بدانید، شرح دهیم. همچنین شما را در پاسخ به این سؤال که دستگیره دو تکه بخریم یا دستگیره پلاک؟! راهنمایی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

 

دستگیره دو تکه بخریم یا دستگیره پلاک

 

دستگیره رزت چیست؟

در پاسخ به سؤال دستگیره رزت چیست، همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم این دستگیره به صورت دو تکه طراحی می‌شود. به این معنی که بخش دسته و کلیدخور آن از هم جداست. همین نوع طراحی باعث شده تا از زیباترین مدل‌های موجود در بازار محسوب شود. این مدل دستگیره تنوع رنگ‌بندی بالایی دارد و در رنگ‌هایی مانند: کروم، طلایی، زیتونی، استیل و … تولید و به بازار عرضه می‌شود. همچنین برخلاف دیدگاه بسیاری از خریداران از مقاومت بسیار بالایی نیز برخودارند. زیرا این مدل دستگیره‌ها با استفاده از نوعی پیچ تحت عنوان «پیچ فیکس» بسته می‌شوند که مقاومت آن‌ها را در برابر باز و بسته شدن درب بالا می‌برد.

 

آتی یراق مرکز فروش دستگیره درب در تهران
بیشتر بخوانید

 

دستگیره‌های رزت در دو نوع کلیددار و سوئیچی طراحی و تولید می‌شوند. در مدل سوئیچی، دستگیره از سمت داخل دارای یک سوئیچ برای بسته شدن است. ولی از بیرون هیچ سوئیچی وجود ندارد و همین موضوع امنیت آن را بیشتر می‌کند. این محصول معمولاً از نوعی آلیاژ فلزی به نام “زاماک” تولید می‌شود که استحکام بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. بنابراین دستگیره‌های رزت عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به انواع دیگر دارند.

 

دستگیره دو تکه چیست

دستگیره دو تکه چیست

 

این نوع دستگیره علاوه بر زاماک با استفاده متریال دیگری مانند: آهن و آلومینیوم نیز ساخته می‌شوند. تمامی دستگیره‌های رزت بعد از ساخت آبکاری شده و به روش الکترولیز در رنگ‌های متنوع طلایی، زیتونی، کافه‌ای و … تولید و به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین در قیمت این کالا علاوه بر جنس و متریال به کار برده شده در ساخت آن، نوع طراحی و رنگ‌بندی آن نیز بسیار تأثیرگذار است.

دستگیره دو تکه و کاربرد آن

 

دستگیره دو تکه و کاربرد

دستگیره دو تکه و کاربرد

 

همان‌طور که می‌دانید هر مدل دستگیره برای مکان خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال دستگیره‌ درب ورودی را نمی‌توان بر روی درب اتاق‌ها نصب کرد و بالعکس. هر دستگیره‌ای باید بر اساس نوع کاربری آن در مکان مناسبش نصب شود. انواع دستگیره‌ رزت نیز همانند دیگر دستگیره‌ها برای کاربری‌های خاص و مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع سوئیچی این دستگیره‌ها به دلیل طراحی خاصی که دارند برای درب‌های ضد سرقت و سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب هستند. زیرا این درب‌ها فقط باید از یک سو باز و بسته شوند که این ویژگی در دستگیره‌های رزت سوئیچی وجود دارد.

 

ارتفاع مناسب برای نصب دستگیره درب چقدر است؟
بیشتر بخوانید

 

نوع کلیددار این مدل نیز دارای محلی برای نصب قفل است که از آن‌ها می‌توان برای کاربری‌های متفاوتی استفاده کرد. از این مدل در درب‌ های آپارتمانی، اتاق‌ها و حتی درب‌های ضد سرقت نیز استفاده می‌شود. زیرا امنیت بسیار بالایی دارند. اما هنگام خرید دستگیره های دو تکه باید به ویژگی ضد خوردگی و مقاوم بودن در برابر اکسید شدن توجه کرد. دارا بودن این ویژگی‌ها باعث طولانی شدن عمر مفید دستگیره‌های دو تکه می‌شود و می‌توان مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کرد. بنابراین هنگام خرید به متریال به کار برده شده در ساخت دستگیره بسیار توجه کنید.

دستگیره دو تکه بخریم یا دستگیره پلاک؟

 

دستگیره دو تکه بخریم یا دستگیره پلاک

دستگیره دو تکه بخریم یا دستگیره پلاک

 

دستگیره‌ پلاک برخلاف مدل رزت، به صورت یک تکه ساخته می‌شوند. به این معنی که قسمت دسته و بخش کلیددار آن به هم متصل است. از طرفی این مدل قدیمی‌ترین نوع دستگیره‌های موجود در بازار است که طرفداران بسیاری نیز دارد. معمولاً از این مدل برای درب‌های اتاق‌ها در منازل و ادارات و در بعضی موارد برای درب ورودی پذیرایی در خانه‌های حیاط‌دار استفاده می‌شود. از این نوع دستگیره‌ها نمی‌توان برای درب ورودی خانه‌ها استفاده کرد، زیرا امنیت بسیار پایینی دارند. این در حالیست که مدل رزت امنیت بسیار بالاتری به خصوص در نوع سوئیچی دارد و می‌توان آن‌ها را برای درب‌های ورودی استفاده کرد. دستگیره‌های رزت کاربری بسیار بیشتری نسبت به دستگیره‌های پلاک دارند و برای انواع درب‌های چوبی و فلزی قابل استفاده است.

 

دستگیره پلاک چیست و چه کاربردی دارد؟
بیشتر بخوانید

 

 امروزه دستگیره‌های یک تکه “door handle plate” در طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند که زیبایی بسیاری به دکوراسیون داخلی منازل می‌دهند. با این حال مدل رزت به دلیل طراحی خاصی که دارد، زیبایی بسیار بیشتری به دکوراسیون داخلی منازل می‌دهد.

 

انواع دستگیره رزت

انواع دستگیره رزت

 

 از آن‌ جا که دستگیره های پلاک از قدیمی‌ترین مدل‌ها هستند، مردم اعتماد بیشتری به آن‌ها دارند و بر این باورند که دستگیره‌های دو تکه از مقاومت و استحکام بسیار پایینی برخوردار است. به همین دلیل هنگام بررسی انواع دستگیره به سراغ مدل پلاک می‌روند که از جذابیت و زیبایی دکوراسیون داخلی آن‌ها می‌کاهد. دستگیره‌های رزت همان‌طور که گفتیم از متریال مختلفی ساخته می‌شود که جنس زاماک ان بسیار در برابر خوردگی و اکسید شدن مقاوم است. همچنین به دلیل بسته شدن با پیچ‌های فیکس، بسیار محکم هستند. در دیگر متریال نیز با اعمال موادی بر روی آن‌ها به راحتی در برابر خوردگی و اکسید شدن مقاوم می‌شوند. بنابراین در موضوع استحکام و مقاومت آن‌ها اصلاً جای نگرانی وجود ندارد.

 

معرفی بهترین برند دستگیره درب ایرانی و خارجی
بیشتر بخوانید

 

همچنین به دلیل آبکاری شدن این محصولات بسیاری از افراد بر این باورند که دستگیره‌های رزت بعد از گذشت زمان و به تدریج شفافیت خود را از دست می‌دهند. در حالی که چنین نیست و حتی با گذر زمان این محصولات رنگ اولیه خود را حفظ خواهند کرد.

با تمام این اوصاف باید گفت که هر مدل دستگیره‌ای باید در مکان مشخص و مختص به خود نصب شود. شما نمی‌توانید هنگام خرید دستگیره، برای سرویس بهداشتی و اتاق‌ها از یک مدل استفاده کنید. شما می‌توانید از دستگیره های پلاک برای درب اتاق‌ها و از دستگیره‌ها رزت برای درب سرویس بهداشتی، حمام، درب ورودی، درب کابینت و … استفاده کنید. البته اگر فضای منزل شما به سبک مدرن است، استفاده از دستگیره‌های دو تکه بسیار مناسب‌تر است. زیرا این مدل دستگیره‌ها به سبک مدرن ساخته می‌شوند و زیبایی دوچندانی به دکوراسیون منزل خواهند داد. بنابراین هنگام خرید دستگیره به سبک دکوراسیون داخلی نیز باید دقت کرد و باید دستگیره‌ای متناسب با آن تهیه شود.

LinkedIn
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید